top of page
Keresés
  • Kobrizsa Ádám

Egy hiánypótló termelői piac - Platz Pilisvörösváron

Kevés szimbolikusabb példája lehetne a Food Wave nemzetközi projektnek, mint amit Maszlag Marianna 2 éve megálmodott és létrehozott és azóta is nagyrészt egyedül üzemeltet. Havonta egyszer piactérré alakítja a Pilisvörösvári horgásztavak ölelésében levő területet, így válik minden hónap egy vasárnapján igazi találkozó térré a Platz piac.


Leültünk Mariannal beszélgetni motivációról, fenntarthatóságról, közösségről, nehézségekről és sikerekről. Marianna idén meg is nyerte a Pest-megyei Önkormányzat fiatal vállakozó díját, amin egy pillanatig sem csodálkozunk.



Honnan jött az ötlet, hogy egymagad nekiállsz egy termelői piac megteremtéséhez? Mi motivált a legjobban?


A recept nagyon egyszerű volt. Szeretek vásárolni, fontos számomra, hogy jót vegyek és jót egyek, ezen felül a fenntarthatóság. Egy színvonalas, termelői piac nagyon hiányzott a környékről, ahova nem csak vásárolni térhetnek "be" az emberek, de akár találkozni az ismerősökkel, kikapcsolódni. Sok olyan vendégünk van, aki ugyan nem kifejezetten keresi a termelői finomságokat, de minden alkalommal részt vesz a piacon, mert egy biztos találkozási helyszínként tartják számon. Szállóigévé vált a "gyere le a Platzra" vagy a " megdumáljuk /találkozunk a Platzon" kifejezés. Aminek nagyon örülök, mert ez egy fontos célkitűzés volt, hogy közösséget építsünk és össze tudjunk jönni egy-egy vasárnap délelőtt-délutánra a rohanó világunkban.


Olyan helyet szerettem volna teremteni, ahol lelassulva élvezhetjük a vasárnapot. A festői horgásztavak szomszédsága pedig csak egy extra hangulatot ad a Platznak. Sokan gyalog vagy kerékpárral érkeznek a piacra, gyerekekkel, kutyusokkal, barátnővel, szomszéddal, anyóssal... :) Ez motivál engem talán a legjobban, hogy havonta egyszer, vasárnap a környék apraja-nagyja eljön bandázni a Platzra és ott közelebb kerülnek a termelői minőséghez, kicsit közelebbről megismerik a termék mögött rejlő termelőt is. :)



Tudnál mondani egy meglepő húzást, amit bevezettél a Platz piacon és be is jött?


A zeneszolgáltatás a piacon. Először volt, aki kinevetett, hogy mégis miért lenne jó ötlet egy Dj a piacra. Hogy jön össze a kettő. De én láttam magam előtt a dolgot és éreztem, hogy ez az extraság kelleni fog ide.


Mik számodra a kulcsindikátorok, amik alapján dolgozol?

Elsőként említeném az elégedett termelőket. Mindig váltok pár szót velük, hogy milyen volt a nap, hogy érezték magukat. Mindenkit meghallgatok, próbálok odafigyelni rájuk és igyekszem lelkiismeretesen bánni velük. Hisz nélkülük sehol sem lennék. A gyerekek is fontosak a Platzon, rendszeresen készülök nekik programokkal, játékokkal. Most hétvégén húsvéti "tojáskeresés" volt, melynek fődíja a helyes megtalálók/megfejtők között 2 db színházjegy a helyi Művelődési házba. Fontos számomra, hogy a vendégek is elégedetten távozzanak, így például igyekszem változatosra fogni a zenei kínálatot, hol dj jön, hol helyi nemzetiségi fúvószenekar, néha akusztikus gitár koncert, hol pedig a Térzene pályázatnak hála klasszikus zene hallható a piac "main stage-én".


Helyiként sokan ismernek, ugyan 14.000 fős település vagyunk, de nagyon kisvárosi a hangulat, ezért a vendégekkel közvetlen a viszonyom. Lassan két év alatt sikerül felépíteni egy gördülékenyen működő rendszert a piacon, így jut időm beszélgetésekre a piacon, ami általában egy idegenvezetés keretében zajlik. Ha meglátok valakit és benne van az idegenvezetésben, általában elkísérem a termelőkhöz bemutatom a termelőknek, megmutatom az én kedvencemet az adott termelő kínálatában, együtt kóstolunk és sétálunk végig a piacon. Továbbá fontos számomra az aktualitás, változatosság és szezonális kínálat termékben/programban. Igyekszünk jótékonykodni sokat, felkarolni egy-egy kezdeményezést, legyen szó adomány gyűjtésről vagy egy adott szervezet, egyesület, alapítvány támogatásáról. Rendszeresen van, hogy becsületkasszás lángos sütés, bográcsozás van a piacon. Ezt a feladatot általában egy-egy non profit szervezet látja el. Pl a helyi nyugdíjas klub vagy kertbarátok egyesülete és stb. Most ez alkalommal Platz zsákbamacskákat lehet venni, melynek bevétele a Migration Aid-nek megy.



A fiatalok bevonásában és aktiválásában szerinted mik a kulcstényezők?

A környezetvédelem egyre menőbb a korosztályom körében. Nem azért, mert Greta Thunberg / influencer motiválja őket, hanem mert a kapuban ácsorog a klímaváltozás és ennek következményei. Gyakorlatilag a csapból is az folyik, hogy mi még változtathatunk ezen. Tudatosan vagy tudat alatt, de beleivódik az emberek életébe az, hogy tenni kell valamit. Próbálunk figyelni erre és az online csatornákon kihangsúlyozni, hogy helyi termelőtől vásárolni magyar terméket sokkal fenntarthatóbb, mint bármi más import dolog. Ezen felül a kiállítók, akikkel együtt dolgozom nagyon jó fejek. :)


A közvetlen kapcsolat a fiatalabb generációval is kialakul egy-egy árussal. Ez a személyes élmény, egy-két tipp, recept ötlet sokat hozzátesz az élményhez, amit egy-egy multiban a kasszánál nem kaphat meg az ember. Továbbá csábító a tudat, hogy mindezt egy kisfröccsel vagy kézműves sörrel a kezünkben tehetünk meg. A Platz pultban lévő borokat egyébként egy helyi sváb család készíti.

Platz Piac számokban


Első piac : 2020. Július 19.

Gyakoriság: havi egy alkalom (néha-néha karácsony, húsvét előtt egy extra alkalommal kiegészülve)

Árusok száma: átlagban 60-70 termelő / alkalom

Szervező csapat: egyedül csinálom, Facebook-Instagram fronton Kinga segít, de a tartalmat én találom ki, ő csak formába önti. Ezen felül Magdi a helyszínen segít a piac napján leginkább takarítás- és pakolásban. Amolyan Girl-Power jelige... :)

bottom of page