top of page
Keresés
  • Kobrizsa Ádám

Interjú Horváth Boldizsárral, a Farm2Fork alapítójával

Röviden mostanában hogyan szoktál bemutatkozni?


Horváth Boldizsár vagyok a Farm2Fork kisvállalkozás alapítója, amely szezonális és termelői zöldségeket szállít éttermeknek és lakossági megrendelőknek.

Fotó: Máth Kristóf - Magyar Krónika


Mikor alakult a Farm2fork és milyen első víziód volt a jövőjével kapcsolatosan?


2019-ben alapítottam a Farm2Fork-ot, alapvetően én nem vállalkozó szerettem volna lenni, de felismertem azt, hogy a minőségi, termelői alapanyagokra van igény az éttermek részéről és ezzel párhuzamosan a termelőknél is láttam azt, hogy az általuk megtermelt minőségi alapanyag nem jut el az éttermekig.


Most ebben a folyamatban hol tart a vállalkozás és te hol tartasz benne?


2020 tavaszán, mikor beütött a Covid, egyik pillanatról a másikra elvesztettem az éttermeket, ekkor kezdtem el nyitni a lakossági vásárlók felé. Jelenleg is kétféle értékesítési csatornánk van, mert úgy gondolom, hogy nagyon fontos a diverz értékesítés. Valamint nagyon kedvelem is a vásárlóinkat és hálás vagyok nekik, hogy így sikerült átvészelnünk egy nehezebb időszakot.


Hány Pest megyei termelővel dolgoztok, kb miket termesztenek?


A velünk dolgozó termelőknek nagyjából az egyharmada Pest megyei. Található köztük több bio zöldség termesztő, de gyümölcs termesztő és feldolgozott termékeket készítő termelő is.


Hol tart szerinted a bio ma Magyarországon?


Sajnos ebben a tekintetben még mindig nem túl jó a helyzet itthon. A termelők nagyon kis százaléka gazdálkodik így, zöldség-gyümölcs tekintetében kevés a jó minőségű termék. Számomra nagyon fontos, hogy a biotermesztés minél szélesebb körben elterjedjen, ezért szomorú vagyok, hogy az elmúlt években alacsony volt a növekedés.

A lakosság tekintetében nekem az a tapasztalatom, hogy főleg nőknél, kisgyermekes családoknál szempont az, hogy az élelmiszer, amit fogyasztanak bio legyen. Az árak tekintetében pedig a tavalyi év hatására csökkent a különbség, nincs már akkor ugrás a nem bio és a bio alapanyagok ára között.


Mennyi energiád jut a szemléletformálásra?


Fontos számomra a szemléletformálás és edukáció mind lakossági, mind éttermi vonalon, ezért amikor hívnak, akkor általában megyek, ezekre próbálok időt szakítani. Remélhetőleg hamarosan újra visszakapcsolódok a gazdálkodásba és akkor több időm lesz akár csoportokat is vezetni egy gazdaságban.

A séfeknek már most is szoktam évi 3-4 alkalmat szervezni, amikor lehetőségük van ellátogatni egy gazdaságba és jobban megismerni a termelőt és azt, hogy honnan származik az alapanyag.


Szerinted a fiatalokat hogyan lehet megnyerni a fenntartható élelmiszer termelés és fogyasztás kapcsán? Hogy tudod, hogy lehet szerinted aktiválni őket?


Itt is az edukáció a kulcs, azt gondolom, hogyha elmondjuk, hogy mi honnan származik és milyen erős környezeti terhelése van egy ecuadori banánnak, perui avokádónak vagy egy afrikai paradicsomnak, akkor szerintem egyértelmű lesz, hogy miért is érdemes helyi élelmiszert fogyasztani. A helyi kistermelők támogatása mellett számos érv van, pl. általában egészségesebb, frissebb vagy diverzebb szortimentet tartanak.

Emellett meg kell nekik is mutatni, hogy mekkora érték van élelmiszer termelés mögött és akkor már sokkal jobban fogják értékelni a mindennapi ételüket. Sajnos nagyon eltávolodtunk attól, ami még a nagyszüleinknek szinte természetes volt.



Merre tovább? Mik a Farm2fork tervei a következő évekre?


Ha minden jól megy, visszakapcsolódom a gazdálkodásba és lesz egy olyan kert, ami a Farm2Forknak fog termelni. Itt próbálunk majd minél több szemléletformáló, edukációs kertlátogatásokat, előadásokat tartani. Szeretnék majd különlegesebb növények termesztésével is kísérletezni és az éttermek igényeire is jobban reflektálni.

Célunk az is, hogy a lehető legizgalmasabb, diverzebb szortimentet tartsuk fenn a hazai zöldség, gyümölcs kínálatból. Igyekszünk mindig új, itthon kevésbé ismert zöldségeket is behozni a kínálatba (pl. Celtuce vagyis spárgasaláta idén), ami mind az éttermeknek, mind a lakossági vásárlóknak érdekes lehet.


Emellett pedig nekünk nagyon fontos az organikus növekedés. Próbálunk odafigyelni arra, hogy fokozatosan lépkedjünk előre, mivel látom azt, hogy a kapacitásaink jelenleg végesek. De persze azért szeretnénk elérni egy kisebb növekedést, hogy fedezni tudjuk az egyre növekvő költségeket és fel tudjunk venni még egy kollégát. Ősszel tervezünk egyébként egy arculatváltást, mind a honlap, mind a dizájn meg fog újulni, emellett a szolgáltatás minőségén is szeretnénk javítani.



Jó nemzetközi példa, ami idén inspiràlt? Miért?

Idén voltam Izraelben egy gazdaságban Jeruzsálem mellett, akik hozzánk hasonlóan zöldség-gyümölcs boxokat értékesítenek főleg a lakosság számára. Nagyon tetszett, ahogy dolgoznak, régebb óta foglalkoznak ezzel és elég jó rendszert alakítottak ki. Extra érdekesség volt, hogy a boxok csomagolásába hátrányos helyzetű fiatalokat is bevonnak, így extra társadalmi hatást is elérnek.


Emellett örök jó példa számomra az angliai Riverford, ami a gyakorlati helyem is volt tíz évvel ezelőtt, tőlük a mai napig nagyon sokat inspirálódok, figyelem, követem a munkájukat.


2023.08.20.



bottom of page